Konst

Jag är en sån där underlig människa som älskar konst, men som knappt har en tavla på väggarna. Orsaken till detta fenomen är att jag har alldeles för svårt att bestämma mig vad jag ska hänga upp och hur det ska hängas. Att snyggt gruppera tavlor är ett invecklat konststycke i sig vill jag lova. Så därför står våra tavlor intill en vägg i kontoret och samlar damm. Tro’t eller ej, men jag är fispedant när det gäller sakers placering. Dessutom vill jag inte vara som ”alla andra” och slänga upp vad helst IKEA har att erbjuda. ”Pyttsan!” fnyser nog en del… ja i varje fall dom som bland annat sett den enorma IKEA-tavlan som hänger ovanför soffan i vårt vardagsrum. Det är ett svartvitt foto av Times Square NY med gula taxibilar. Hur ska jag nu slingra mig ur detta? Tja, om jag ska omformulera mig så vill jag omge mig av saker/föremål som betyder något för mig. Saker som får mig att känna något. Och den tavlan får mig att må bra. Dessutom är min son grymt fascinerad av den, så en dag kanske han får ha den i sitt rum?

Min mamma och jag diskuterade här om dagen att det hör väl till allmänbildningen att veta vem exempelvis Vincent Van Gogh var? Eller i alla fall se skillnad på hans verk och Picassos? I en frågetävling i TV frågade man efter ”Kubismens fader” och svarsalternativen var (Om jag minns rätt) Van Gogh, Warhol, Picasso och Monet. Fyra helt skilda konstnärer alltså. Killen kunde inte rätt svar…kan du det? Utan att googla?

Redan i högstadiet fick vi läsa lite konsthistoria och lära oss se skillnad på olika verk. Lite allmänbildande kunskaper alltså. Men kanske var det så att jag hade ett visst intresse för det hela och att jag därför kommer ihåg sånt nu?

Nåväl, bara för att så skola jag upplysa eder en gnutta om ovanstående konstnärers verk – genom att visa en favorit från vardera. 😉 (Alla bilder är lånade från http://www.allposters.se/)

          

           

Hur som helst så har jag som vanligt surfat runt på nätet och letat upp godsaker och i detta fall handlar det om min favoritkonst. Jag är väl lite tråkig kanske, men mina absoluta favoritkonstnärer är 1) van Gogh och 2) Warhol. Utan tvekan faktiskt.

     

  

 

Tomatsoppan har jag som grundinspiration för vårt framtida nya kök. Min tanke är att den bilden ska få genomsyra hela stilen för köket… hur nu det ska gå till. Men jag har mina idéer. Fast, det dröjer väl ett decennium i alla fall innan vi tar tag i det projektet?

Kommentera

