Långa näsor som släpar i snöslasket?

Usch vad jag känner mig förbannad! Så till den milda grad att jag har lust att göra något drastiskt. Typ säga ”Tack och adjö” och graciöst nig-buga medan jag backar ut ur byggnaden och efterlämnar en lapp med rubriken ”Avskedsansökan”.

Jag blir förbannad och framför allt LEDSEN och känner ingen som helst glädje över att gå tillbaka i tjänst, när jag hela tiden får pikar om min ”allt för korta mammaledighet”. Seriöst?! Jag trodde det motsatta skulle vara värre? Det är väl sådant som arbetsgivare hatar – långa frånvaroperioder? Men nu har jag och maken beslutat att dela lika på föräldraledigheten och sonen kommer att börja på dagis runt 15 månaders ålder och för detta får jag gliringar av enstaka personer VARJE GÅNG jag besöker jobbet. Jag som nu ställt in mig på att börja jobba den 31:a maj och till och med började längta efter att få komma i arbetskläderna igen… Nu går jag istället runt och oroar mig för att behöva försvara mitt och makens beslut om föräldraledigheten när jag återgår i tjänst. 

För mig var det inte ett enkelt beslut… jag var lika insnöad som somliga att mamman ska vara hemma minst ett år. Jag hade jättesvårt att acceptera det faktum att min man ville vara hemma så pass länge som han ska, och även om jag accepterat och vant mig vid tanken så svider det fortfarande i magen. Jag älskar ju min son och skulle helst av allt stanna hemma för evigt med honom för att inte riskera att missa hans viktiga steg i livet. Jag kanske missar hans första steg, hans första ord, hans första tandsprickning osv.  DÄRFÖR blir jag så illa berörd när jag blir ifrågasatt. Vissa försöker ju säga det lite fint sådär, men det gör tyvärr lika ont som när somliga spyr ut sin åsikt rakt upp och ner. Som den yngsta på jobbet får jag väl acceptera mina medarbetares långa blötlagda näsor? För dom släpar i slasket av ren och skär välvilja? Eller hur?

Om man ändå hade mer pondus och var ekonomiskt oberoende 😦

Kommentera

