Helgen

Igår åt Philip sig mätt på mat en av sina mål. Det blev potatis och palsternacka blandat med morot, sen lite extra morot. Som dessert blev det blåbärspuré och när han fortfarande inte var mätt så fick han även puré av äpple och banan. Han njöt i fulla muggar av den smaskiga maten. Jag märker att han blir allt duktigare på att hantera maten när den kommer in i munnen på honom. Duktig kille!

Vi åkte en sväng till Ilanda och PETS för att köpa Plaque Off till hunden, sen vidare till svärmor och Arvid. Jag passade på att ta en lång promenad med vovven medan maten lagades. När jag kom tillbaka hade Marie kommit hem och lilleman somnat av utmattning… som vanligt. Alltid fullt ös – medvetslös ;-). Men det är roligt att han är så aktiv och busig. Han utvecklas så fort!

Nåväl, det blev middag (Dragonkyckling och ris) och vin. Gott! Så länge sedan jag druckit rödvin. Vi kikade lite på melodifestivalen och sedan bar det av hemåt igen.

Idag var jag iväg med mamma och pappa på Ö&B en sväng. Köper alltid på mig mängder av schampoo, balsam, deo, tvål etc. där då det alltid är så mycket billigare än i vanliga butiken. Vad sägs om Deodorant (Naturelle och MUM) för det facila pricet av 7.50? Eller Garnier Fructis schampoo och balsam för 15:- styck? Det är ju löjligt billigt och jag märker ingen skillnad mot samma sorts schampoo eller deo i butik. Dessvärre har dom ju massor med godis också… inte bra för en sockerråtta som jag. Nu hade dom fyllt butiken med påskgodis av alla de slag. Påskgodis är mina favoritgodisar alla kategorier. Skumägg, dragéägg, marsipanägg, nougatägg, chokladägg osv. Så visst kom jag hem med 3 påsar sådant också.

Middag åt vi hos mamma och pappa. Mamma hade kokat Palt och det är en favorit hos både mig och maken. Men nu menar jag riktig palt, inte något otäckt jädra blodbröd som man blöter upp och serverar med vitsås och potatis… nej huvvaligen! Riktig palt, mammas palt, består av rå potatis, gul lök, vetemjöl och salt. Paltarnafår ett hjärta av rimmat fläsk och sedan lägger man varsamt ner var och en i kokande saltat vatten. Färdiga serveras dom med äkta smör, lingonsylt och stekt rimmat fläsk eller bog. DET ÄR PALT. De flesta som gör palt gör den på kornmjöl och vetemjöl, men i min familj föredrar vi vetemjöl eller möjligen dinkel.

 

P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.
© Juniphé

3 thoughts on “Helgen

  1. Åhhh palt!! Jag fullkomligt ÄLSKAR palt! Stekt fläsk och lök inuti, och massor med smör och lingonsylt till!! Oooo… jag dregglar bara vid tanken….

  2. Stekt fläsk inuti? 😉 Här är den ostekt inuti, men den lämpar jag över på makens tallrik 😉 haha!

Kommentera

