Inte vilken marängtårta som helst!

Detta är MIN och den är vansinnigt god! Receptet kom till när jag rensade frysen och hittade en påse frysta äggvitor (från -08?). Är lite less på den där Rice Krispies varianten med smörkräm emellan som jag alltid brukar bjuda på och ville göra ngt nytt. Så då blev det denna tårta som svärfar och hans sambo fick smaka på igår kväll…

Kristinas Pecanmaräng

(ca 15 bitar)

8 äggvitor

6 dl strösocker

3 dl pecannötter

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna och sockret till ett hårt skum (Minst 5 minuter!). Fördela smeten på två plåtar (klädda med bakplåtspapper). Mosa sönder pecannötterna i handen och strö över bottnarna. Gräddas ca 1 tim 15 min (båda plåtarna kan gräddas samtidigt, men jag byter plats på dom efter halva tiden). Låt svalna.

2 dl vatten

5 msk vetemjöl

100 gram mörk choklad

100 gram smör

2 msk kakao

1,5 dl florsocker

2 äggulor

Koka ihop vatten och mjöl under omrörning tills du får en tjock och slät smet. Tag bort från värmen och rör ner hackad choklad och smör som får smälta under omrörning. Därefter tillsätts florsockret och kakaon. Avslutningsvis rör man även ner äggulorna. Bred smeten över en botten. Lägg på den andra marängbottnen och täck den med 5 dl vispad grädde. Riv över lite choklad och lägg på mycket hallon.

P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.
© Juniphé

3 thoughts on “Inte vilken marängtårta som helst!

  1. Hallå Kricko! Fick tips om din hemsida. Nu kommer jag att bli en trogen besökare här. Har redan tillbringat en del av min dag med att läsa igenom vad du hittills skrivit. Vad roligt det är att få ta del av ditt liv och du har redan ”lurat” mig att testa Ballerinas nya kladdkakor. Dom var fina 🙂 Vilken liten sötnos till son du har!
    Kram från Marlene

Kommentera

