Trädgårdspysslet fortsätter…

I förrgår blev en mkt produktiv dag med flytt av perenner, omplantering av fjorton tomatplantor, rensning och nerklippning av de kvarvarande fyra blomlådorna med pelargonier. Dessa fyra var illa däran av bladlöss och mycket av plantorna hade ruttnat i vinter. Min rara mamma tog för någon vecka sedan hand om dom fem andra som inte var fullt lika sorgliga och snyggade till dom.  Nu står alla pelargonior och tomatplantor i vårt hobbyrum och väntar på att värmen ska komma så att dom får vara ute.

Och här ser ni ett litet kollage av veckans vårtecken.

Igår fortsatte jag påtandet i trädgården och nu grävde jag upp jordgubbsplantorna som jag haft med mig från mitt barndomshem i Koskullskulle. Gubbarna smakade förvisso bra mycket godare där uppe tack vare midnattsolens strålar, men jag vill ändå ha kvar dom. Och nu ska komposten och det igengrodda landet bredvid grävas bort och ersättas av grus, upphöjda odlingsbäddar etc (inte mer än grus i år dock gissar jag). Så därför fick jordgubbsplantorna räddas och gräslöken intill likaså. Dom bor nu i krukor istället.

Min lilla medhjälpare Lisa hamnade också på bild 😉

Även idag fortsatte rotandet i trädgården. Flyttade ett gäng lökar som alltid hamnar under gräsklipparen innan dom hunnit blomma färdigt. Nu fick dom mer plats att växa på och jag hoppas att dom överlevde flytten.

P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.
© Juniphé

Kommentera

