Jobbtankar och trädgårdspyssel

Ja nu är det inte ens en månad kvar innan jag börjar jobba igen. Den 31:a maj går jag tillbaka i tjänst på heltid. Det känns lite otäckt faktiskt. Hur ska detta gå? Hur ska jag klara mig utan lilleman? Att han klarar sig bra med pappa tvekar jag inte en sekund till… men ändå. Det känns lite motigt nu när det närmar sig. Nåja, vi hade inte så stort val direkt – det är dyrt att stanna hemma. Får tänka positivt och försäka längta tillbaka till jobbet nu så jag inte deppar ner mig ;-). Jag insåg igår att jag har inte varit på öppna förskolan, inte haft en enda föräldraträff, inte bokat in oss på någon babyaktivitet – ingenting!? Är jag en dålig mamma då? Ärligt alltså, jag personligen har inte haft något som helst intresse av att träffa andra mammor och prata bajs och mat med. Och jag märker ju på sonen att han inte är så jättebrydd om andra barn ännu. Han han fullt upp med prylar, omgivning och sig själv. Men i höst tror jag absolut att han behöver leka med andra barn. Men då är det maken som får bestämma.

Trädgården då? Jo jag pysslar för fullt. Igår blev det en tur till Blomsterlandet i Karlstad för att spana in sortimentet. Jag kom hem med 2 st ”Hosta wide brim” som jag genast pulade ner i landet och 6 små plantor lavendel. Lavendlarna ska jag gräva ner idag och dom hamnar under det lilla körsbärsträdet på entrésidan. Ska köpa hem någon annan fin perenn som kan samsas med lavendeln i det landet. Till helgen tror jag att vi tar en tur ner till Pomonadalens handelsträdgård i Säffle och köper tagetes (det blev ju inget av mina frösådda gula och röda) och där har dom även annat fint och billigt. Ska bli kul!

Så här såg det ut i trädgården imorse förresten…

Ser ni björkarna som börjat grönska? 🙂

P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.
© Juniphé

6 thoughts on “Jobbtankar och trädgårdspyssel

  1. Jag har sprungit på Öppna förskolan sedan pigan var 10 veckor. Skillnaden vi ser mellan pigan och andra barn som ej varit där så ofta, är att hon är mer avslappnad och inte så brydd om var mamma och pappa är. Så jag tror inskolning på förskola inte blir så svår i och med detta. Men det är ju olika för olika barn.

  2. Det har du rätt i. Han är ganska ängslig i främlingars närvaro. Däremot kan han leka själv utan att vi måste vara med hela tiden. Han känns ganska trygg på så vis, men den aspekten med främlingar är ju en grej vi försökt råda bot på… kanske bäst att masa sig iväg dit då? Fast nu har dom bara öppet 1 ggr inför sommaren tror jag :-/

  3. Barn i den åldern leker inte med varandra och har inget behov av andra barns närhet. Själv tog jag med Nötte några gånger men han visade tydligt att han inte alls trivdes att vara kring en massa andra barn (han var nästan alltid glad förutom när vi var där för då var han alltid ledsen, så fort vi gick därifrån var han glad igen). Jag tror så små barn behöver knyta an till hemmet och föräldrar/vårdare i den åldern. Öppna förskolan är mer för mammornas trivsel (när barnen är så små, inte senare)

  4. Det är som sagt olika för olika barn. Izabella älskar andra barn och har krypit efter de äldre barnen och skrattat och tittat på dem när de lekte på Öppna. Så jag tror att även om hon inte leker med dem så har hon fått utbyte av dem samt att hon har ett behov att träffa andra barn. Hon älskar ju sina kusiner och spelar redan pajas för dem när de träffas, så jag tror att mitt barn har haft utbyte av Öppna. Samtidigt som även jag haft det. Men det är ju olika för alla och jag tror inte man ska lyssna så mycket på andra eller BVC utan göra det man ser är bra för sitt barn.

Kommentera

