Gnäll… mycket gnäll!

Låt mig börja med att säga: Min make är den bästaste maken som finns! Han visar ofta hur mycket han älskar mig, han ställer alltid upp, han fixar och donar och är bästa tänkbara pappan åt Philip.

Nu har jag sagt det, så då kan jag lite fult smyga in med en, kan tyckas, smärre brist. Eller hur? 😉 Men för att inte vara orättvis så delger jag eder först en av mina (mycket få) brister 😉

JAG är utrustad med ett planeringssinne. Jag älskar att planera – resor, kalas, middagar, inredning, trädgård etc. Jag planerar i god tid och står jag inte själv för planerandet så erbjuder jag gärna mina tjänster. Kanske har det med kontroll att göra? Jag vill ha kontroll över det mesta 😀 Men! Ibland överlåter jag kontrollen till andra i tron att dom klarar av en viss sak. Att dom klarar av att planera en grej så som jag tycker att den borde planeras. Ja, så var det dags att ta upp den där bristen som jag funnit hos min make – förlåt, jag menar bristerna.

Denna morgon steg maken upp först för att snabbt duscha och sedan pallra sig iväg till Borgvik med en släpkärra full med båtmotordelar. Det var motordag där och vår båtklubb (www.glasfiberklassiker.se) var inbjudna att visa upp oss och värva medlemmar och möta en del av våra medlemmar som tagit sig dit. Maken skulle bara lämna kärran och sedan hem igen för att hämta upp Selcon (båten som han lagat, fixat och målat till sena nattimmarna denna vecka) och köra även den till Borgvik. Jag låg kvar i sängen och mös med en sovande Philip då en tanke slog mig – ”Han har inte bett mig om hjälp med att tvätta båten! Jag sa ju att jag ville hjälpa till. Kanske har han gjort det själv? Jo, såklart han har! Eller?”. Jag steg upp och frågade honom om detta. Nej, det hade inte hunnits med, men det gjorde väl inget? 😮 Vänta nu… båten ska visas upp inför potentiella köpare och båten är full av skrot, hela skrovet, sätena och övrig inredning är täckta av oljiga fingeravtryck (svarta såklart) och smuts från många års negligerande i utomhusmiljö? Jo det gör en jävla massa! Då kan ju båten lika gärna lämnas hemma! Ärligt, den såg rent förjävlig ut. Folk skulle komma, se vår fina flagga med logon, se fina t-shirts och kepsar och sen får dom syn på en rishög till båtskrälle och ja… skrotet på kärran. Ser ju ut som en seriös förening… en förening som på sätt och vis står för att bevara och vårda den gamla båtarna och motorerna från 50-60-70-talet och så visar dom upp detta?  I min hjärna klingade det lite illa… Vart var den där fina båten?

Ja ni fattar vart jag vill komma… att resonera som jag gjort ovan förekommer alldeles för sällan hos min käre make. Där finns en viss brist av planeringssinne och även ett konsekvenstänkande :-D. Ibland tänker han lika långt som näsan räcker. Nåväl, jag kastade mig ut – beväpnad med en hink full av stålull, svampar, Cillit Bang, avfettning, diskmedel etc. Mor och far ringdes hit som barnvakter. Jag delegerade dammsugning åt maken, samt att skrubba de skinnklädda sidpanelerna och väggfasta dynorna rena. Själv tog jag mig an resterande dynor. Det tog säkert 10 minuter per dyna att skrubba och bara 5 minuter in på min första dyna så hade han färdigställt sin del av städandet. Mmmm… nu kommer jag in på brist nr 2. Han är jämt liiiiite slarvig dårå! Det syntes knappt någon skillnad alls i båten… så jag fick göra om allt i alla fall. Inte dammsugningen, men skrubbandet. Min kära pappa hjälpte mig massor medan maken var iväg till Borgvik första turen.

Det var ett skrubbande och fejjande som heter duga, men båten ser runt 5-7 papp fräschare ut bara genom 2-3 timmars slit. Skillnaden var total kan jag lova! Jävlar vad fin den blev tillslut! 😉

Nu är jag mör och öm i armar och handleder, men det kändes så gott att se den efteråt 😉 Och ärligt… fastän jag gnäller så är det bara av kärlek jag gör det 😀

P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.
© Juniphé

3 thoughts on “Gnäll… mycket gnäll!

  1. Ja det är väl tur att man är olika.. hrm.. 😉

    Jag har ganska svårt för att planera saker..missar ofta nåt och jag förstår ändå din frustration! Det blev ju bra till sist och jag kan tänka mig att ni bägge blev nöjda, kul att du kunde hjälpa till så att den blev så fräsch, det får vi hoppas att du får credd för av maken 😉

    Vilken tur att ni fann varandra för ni kompletterar varandra mycket bra!

  2. Hahahahaha… ja förlåt att jag skrattar, men oj så jag känner igen mig i det du beskriver! 😀 Karlar … ”can’t live with them, can’t live without them”.

Kommentera

