BIUTIFUL – Rakt in i hjärtat!

Igår var vi på Bio. För första gången på många år skulle vi nu gå på bio. Vi hade siktat in oss på ”Änglagård 3”, dessvärre hade vi misslyckats få tag på biljetter före filmen, men enligt SF:s hemsida fanns det 89 platser kvar. När vi kom dit var det 2 platser kvar, och vi var 4 😮 Oooops!

Tja vi var där, med fribiljetter… bara gilla läget och välja en annan film. Valet föll på Alejandro González Iñarritu’s  ”Biutiful”  med Javier Bardem i huvudrollen. Skeptiska, misstänksamma och fnittrande slog vi oss ner i de hårt slitna biostolarna och blickade ut över den tomma salongen – bortsett från ett tiotal andra besökare  som antagligen var extremt kulturella och beresta i denna filmgenre (ja, kanske inte min stolsgranne ”Chips-monstret”… som somnade och snarkade mitt i filmen!).

Biutiful – är en svår film, en mörk och naken film. En film om en halvkriminell man som, i Barcelonas slumkvarter, i sina sista månader i livet, försöker ordna upp sitt liv för sina små barns skull. Svårt att förklara utan att säga för mycket. Man måste se den för att förstå. Avsaknaden av kamerastativ, närbilderna och den vansinniga ”bakgrundsgitarren” gav filmen den stämning den behövde… i filmens mörker, i dessa kvarter, finns inget perfekt. Dock skulle jag tro att filmen gör sig bäst på TV:n, då den blev lite för tungrodd i biostolen med just ovan nämnda element.

Slutbetyg: en FYRA… helt ärligt. Jag har legat vaken inatt och begrundat. Filmen rörde mig mer än jag först trodde var möjligt. En film som jag antagligen aldrig skulle ha sett, som är så långt ifrån de filmer jag i normala fall tittar på. Rakt in i hjärtat gick den!

One thought on “BIUTIFUL – Rakt in i hjärtat!

Kommentera

