Idag var jag tokilsk!

Jag hade utbildning med kollega P både igår och idag och jag skulle lära henne vårt journalsystem. Till detta måste jag ha min laptop, då det är den enda dator med utbildningsprogrammet installerat. Så imorse när jag och kollega P skulle sätta igång med dag 2 i utbildningen så är laptopen borta (!). Vad nu!? Har klinikchefen lånat med det till Staben idag??? Nej, det visade sig att en annan kollega, kollega A,  bestämt sig för att administrera från den datorn. Jag förklarade för henne att tyvärr så kan inte  hon låna den då vi hade utbildning idag. Nehej du, det fick både jag och kollega P veta att kollega A’s administration idag hade mycket högre prioritet än utbildningen av kollega P. Ett jävla tjafsande blev det och kollega P vände på klacken och gick hem. Vad skulle hon göra på jobbet idag? Då vi bokat in utbildning hade en annan kollega, kollega A2, tagit över kollega P’s arbetsuppgifter för idag, och då jag skulle hålla i utbildningen så hade jag alltså inga patienter inbokade heller under förmiddagen. Så summa kardemumma:

Kollega A: administrerade (i max 20 minuter visade det sig sedan) och övrig tid gjorde hon inget inkomstbringande.

Kollega A2: hade inga patienter inbokade heller då denne skulle sköta kollega P’s arbetsuppgifter.

Kollega P: Gick hem

Och Jag: Hade inga patienter.

Jag och kollega P måste alltså boka in en ny dag för utbildning snarast = ytterligare inkomstbortfall OCH ännu värre – missnöjda patienter som får återbud till sina tider.

Låt oss räkna ihop detta då: En hygienist ska dra in 1000:-/h för att det ska gå runt för kliniken. Idag gick 3 hyg utan inkomst i 2,5 timmar vardera. Samt en sköterska som flexade ut. Och så får man även räkna med nästa gång vi ska försöka få till utbildningen.

Jag var så arg så jag kokade. Jag var högröd i ansiktet och tuggade antagligen fradga också. Kollega A är ingen idé att resonera med nämligen, för har hon bestämt sig för en sak så går det inte att ändra på, dessutom  tycke två andra kollegor att dom hade ngn rätt att lägga sig i vår diskussion och på ett fult sätt nedvärdera kollega P. Denna strid kunde inte lösas på annat vis idag då varken klinikchef eller kliniksamordnare var på plats (de som beslutat och satsat på denna utbildning som jag höll i). Men ni kan tro att jag inte tänker låta detta gå obemärkt förbi – de skyldiga skola straffas 😉 Jag har skrivit ett långt mail till chefen och kommer ta upp detta med henne i nästa vecka. Och jävlar i min låda då ska dom få höra, för nu är jag laddad.

Kollega A skämdes nog lite efter detta och kom och fjäskade med mig – och medhjälparen gjorde likaså. Men jag var saklig och korrekt och besviken på hur dom körde över både mig och kollega P. Men nästa vecka ska jag skvallra och jag ska tamejfan göra det ordentligt!!!

Men, nu mår jag bra igen 😉

One thought on “Idag var jag tokilsk!

Kommentera

