Snarkningar, skuttande, gemensamt täcke och halsbränna…

Tja vad säger man? Jag älskar min make – när han är vaken. För när han sover så sover ingen annan… Vet inte vad det är för ovana han lagt sig till med, men det börjar likna sömnapné… Han snarkar oavsett liggställning och hamnar han det minsta på rygg så börjar skuttandet. Först snark, sen jättesnark följt av en lång tystnad… han andas inte på 10 – 20 sekunder. I panik hoppar han sedan till för att få luft och så börjar det om igen. Sedan tillbaka till sidoläge i några minuter, innan det är dags att inta ryggläge igen. Och så här håller det på… Här påtalat detta för mannen, men för honom är detta inget problem. Jag ligger vaken och lyssnar… att få honom att vända sig eller stänga munnen hjälper inte. För varje skutt drar han dessutom med sig vårt täcke mer och mer… tills jag ligger under ett litet hörn av täcket i storlek med en servett. 😉 Oroar mig för andningspauserna och blir skogstokig på skuttandet. Till råga på allt så här jag världens halsbränna inatt… Glömde ta Losec igår. Har tagit en för dryga timmen sedan, men den behöver några timmar för att börja lindra.
Borde kanske skaffa skilda sovrum? Hemska tanke. Får ligga vaken en stund till antar jag… det brukar lugna sig en stund framåt gryningen.
Någon som har tips mot snarkningar? Att få honom att söka hjälp för detta är döfött, men om det finns ngt mirakelmedel på apotek så vore det alla tiders.

4 thoughts on “Snarkningar, skuttande, gemensamt täcke och halsbränna…

  1. Jag kan tänka mig att han blir trött av det där, han får ju inte någon direkt djupsömn. Den vanligaste orsaken till sömnapne´ är ju övervikt. Han kanske behöver trimma ner sig lite? Nu är han ju inte stor egentligen men det kankse räcker med lite grann? Annars kan det ju vara tätt i näsan på något vis? Be honom söka för det och ids han inte det kan du hota med separata sovrum 😉 Hahaha. Hoppas att det ordnar sig.

    • Ja, han säger det själv att han kanske skulle behöva gå ner ngt kilo. För honom hör man hur tungan slappnar av och faller ner i halsen och på så vis tror jag att han skulle kunna vara en perekt kandidat för en snarkskena (En bettskena som håller i underkäken och på så vis förebygger så tungan inte täpper till)… fast vette 17 hur dyr en sån är :-S
      Tät i näsan är han också emellanåt så då har han fått ta spray… men inte alltid det hjälper. Jag tycker ju att det kan vara ett fall för doktorn, men att få min bubbe att besöka en sådan är stört omöjligt.
      Dock känner han till riskerna med just sömnapné då en nära släkting har det… så det kanske är en morot att söka hjälp?

  2. Vill bara sympatisera med dig lite. Har samma problem i mitt sovrum – ZzZzzzZZZZzzznark låter det från maken hur han än ligger. Men ett tips är ju att ha varsitt täcke, man sover faktiskt mycket bättre då. Den znarkande maken kan också vara hjälpt av lite fler kuddar (ligga högre)

Kommentera

