Midsommarafton 2012

Vaknade till strålande sol och 17 grader varmt på möran kl. 8.30. Fick påminnelse i mobilen om att gå ut och hänga upp flaggan – sagt och gjort. Jag tog på mig en ärmlös klänning och Phille en T-shirt och så gick vi ut och det var verkligen en riktig sommarmorgon. Första riktiga varma sommarmorgonen som jag fått avnjuta hittills iaf.

Vi åt frukost och småfixade det sista inför kalaset. Phille var med överallt, vild som en ökenvind. Men han var ganska lydig ändå.

Efter lunch kom Linus, Magnus och Maria inrullandes på gatan med Cheva-pickupen och tillhörande camper. Vi fikade på allt mitt hembakta (japp JAG har bakat i veckan minsann!). Sen drog vi iväg till B o r g v i k och Midsommarfirandet vid   K u n g s k v a r n e n. Vi kom dit sent och missade hela tillställningen, men vi slapp betala hutlösa (!) 20 kr/bil i parkeringsavgift, och vi kunde parkera nere vid hamnen (istället för någon kilometer bort på en äng full med fästingar). Där var mängder med folk som firat midsommar och det var nog tur att vi kom så pass sent, så att vi slapp trängas med dem alla. Att dansa kring midsommarstången hade ju bara varit att fetglömma – 5000 besökare och stången placerad så tokigt så man måste krama den om man vill dansa runt den (forsen på ena sidan och stenmurar på andra). Vi tog en sightseeingtur runt området och avslutade med en smaskig glass från hamncafet, sittandes på en filt bland Canadagässens avföring under ett skuggande träd.

Hemma igen hjälptes jag och Maria till med middagsfixet. Vi åt Lax, färskpotatis, romsås, sallad, matjes med tillbehör, nubbesallad, goda ostar etc. Och sedan avslutade vi med kaffe och min special-tårta (kladdkaka, jordgubbar, mascarponecreme med vit choklad och jordgubbstäcke).

Sällskapsspelande fick avrunda kvällen och det dracks en och annan mojito – jag körde på den alkoholfria varianten och slapp huvudvärken 😉

 

P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.
© Juniphé

Kommentera

