Fotokurs!

Vet ni? Jag har världens snällaste make, och han har världens snällaste vänner! Idag hade jag förmånen att få sätta mig ner med makens kollega Jonny (som råkar vara fotolärare/superduktig fotograf)  och få en privatkurs i fotografering. Jag fick välja vad jag ville lära mig och det var väldigt spännande! Själva kompositionen i en bild tror jag att jag har hyfsad bra koll på så jag ville lära mig att fotografera med egna inställningar istället för med kamerans förval. Så idag har jag fått veta vad ISO, skärpedjup, slutartid m.m. betyder och hur det påverkar den slutliga bilden. För mig har detta varit något ångestladdat och otäckt – ungefär som matematik. Något som jag gett mig fasen på att jag inte klarar av och därför undvikit. Jag har kommit undan med ganska många skräpbilder tack vare att jag är ganska bra på Photoshop, men det är lite fusk kan jag tycka. Jag vill kunna ta bra bilder med hjälp av kameran och inte med hjälp av bildredigeringsprogram 😉

Så nu har jag mycket nytt i huvudet och ser med spänning fram emot att ta in allt nytt jag lärt mig och börja fotografera bättre! Det kommer bli mycket jobb minsann!

Kommentera

