Luciatåg

Så var det dags för Philips första Luciatåg. I flera dagar har jag peppat och förberett honom och på Förskolan har dom övat julsånger och att stå stilla. Philip hade höga förväntningar och var redo att ta på Tomte-stassen redan imorse till förskolan, men jag fick påminna om att Luciatåget var först ikväll. Maken till glad unge har jag inte sett på länge. När så tomtedräkten åkte på visste han inte till sig av upphetsning! Han skuttade, sjöng och skrattade… hela vägen till skolan. 

Mormor och Morfar kom såklart och tittade. Vi konstaterade att detta var min pappas första Luciatåg – han kom aldrig på någon sådan tillställning när jag och brorsan var barn. Så det kändes extra speciellt att han kom för Philips skull.

Philip kom ut hand i hand med fröken på scenen. Han var lite fundersam till en början, men när han kunde se vart vi satt så släppte hans oro och han vinkade åt oss. Han sjöng inget alls, däremot ropade han åt oss: ”Vart är min kamera? Jag måste ha den!” ”Mamma kom hit till mig!” osv. 

Efteråt delade vi ut julklappar till fröknarna innan vi travade hem igen. 

Vi tittade julkalendern och sedan var det dags att sova, då bad Philip att få sova i sina Tomtekläder ”och mössan också”. Klart han fick det 😉 Lite lustigt bara, då han aldrig vill ha pyjamas ens, bara kalsonger 😉 Så nu ligger han där i sin säng, nöjd och lycklig och bearbetar dagen. Snart sover han nog, vår lilla Tomte.

Bild

Kommentera

