Pippis pappa är Negerkung…

Jag vågade inte läsa detta för sonen. Det var andra tider då när böckerna skrevs – då var det ett vedertaget ord utan laddning, nu är N-ordet  missbrukat, uttjatat och framför allt ger det mig dålig smak i munnen.

”Min mamma är en ängel och min pappa är en negerkung, det är minsann inte alla barn som har så fina föräldrar, brukade Pippi säga så förnöjd. Och när min pappa bara får bygga sig en båt, så kommer han och hämtar mig, och då blir jag en negerprinsessa. Hej hopp, vad det ska bli livat!”

Jag vill inte att min son använder ordet… undrar bara vad jag ska säga istället?

2 thoughts on “Pippis pappa är Negerkung…

Kommentera

