Blodprov

Inte visste jag att pricktestens tid var förbi, det räcker numera bara med ett enkelt blodprov.

En enda blick på mina utslag och doktorn utbrast: ”Det där var RIKTIGA nässelutslag det. Det här måste vi göra en allergiutredning på”. Jag fick berätta alla tänkbara saker som jag någonsin reagerat på och det var en lång lista som skulle fyllas i. Det blev ett så brett spektrum som möjligt som ska utredas då vi inte vet vad jag inte tål.

Ett besök på lab fick det bli och därefter Apoteket och hämta ut kortisontabletter, kortisonsalva, antihistaminer och en Epipen. ”Så du kan känna dig trygg tills jag är tillbaka från min semester”. Om en vecka ska jag ringa en annan doktor för provsvar och i juli, när Dr är tillbaka, blir det uppföljning. Det känns bra att bli tagen på allvar (för hur många gånger har jag inte varit dit för mina nässelutslag? och bara blivit rådd att ta receptfria preparat)… samtidigt som jag blev mer rädd för vad som komma skall. Kommer dom hitta något? Kommer jag få en anafylaktisk chock för att jag råkar äta ngt som jag inte tål?

Jag är lite svår sådär… har inte lika enkelt som andra att skaka av mig oro. Jag analyserar gärna och ibland analyserar jag för mycket. Det positiva med oron är att matlust och hunger görs till intet och jag äter mest bara för att jag måste orka med dagen. Minus på vågen är alltid välkommet gällande denna hydda.

Håll tummarna för att blodprovet visar något vettigt och att det inte är av sådan allvarlig art.🙂

2 thoughts on “Blodprov

Kommentera

