So we meet again?

En underbar resa är över och nu är vi på hemmaplan igen. Andra till sjätte september bodde vi på Eurodisney Resort strax utanför Paris. 3 dagar i parkerna och 1 guidad dagstur inne i Paris.

Smått kaotisk blev vår första dag på många vis, och man kan säga att det jag inte hade i huvudet fick  jag ha i benen. Som tur är fanns där underbar och hjälpsam personal i både park och hotell som hjälpte oss. Jag lärde mig något i varje fall. Min mammahjärna är inte tillräckligt tränad ännu för att kunna hålla reda på barn, bagage och viktiga dokument samtidigt. I detta fall var det dokumenten, fribiljetterna till Eurodisney för fyra dagar som slarvades bort. Men som jag skrev tidigare… Det löste sig!🙂

Betyget på hotellet är MVG. Ett två-stjärnigt hotell vid namn Cheyenne. Serviceinriktad personal, helt ok käk och temat passar oss Country-folks.

Parkerna är ju sagolika, magnifika och roliga. Helt otroligt hur genomtänkt allt är in i minsta detalj. Och allt för att väcka barnasinnet hos även den tråkigaste människan. Och all personal i i parkerna är klädda i tema-kläder och pratar och beter sig enligt temat. Som när vi var i ett rymdskepp i STAR WARS,  ”Star tours”, då säger en ur personalen: ”May se force be wiz zyuo” med rejäl fransk brytning som ni kanske förstår😉

Många gånger överväldigades jag över all skönhet och arkitektur och jag kände sådan glädje och stolthet över att ha möjligheten att ta med barnen på detta. Ibland så överväldigad att tårarna brände bakom ögonlocken. Ok, Sallys behållning blir nog liten… Men Philip har ett ruskigt bra detaljminne så han kommer nog minnas en del. Tack och lov så har vi fotat och filmat mycket… Och shoppat en del. Så minnessaker kommer det att finnas. Årets första Julklappar är inhandlade dessutom, och två julgransornament.

Och vädret sen! Vi fick visst en solsemester på köpet. Strålande sol och som mest 35 grader varmt. Fast några semester-sovmorgnar var det inte tal om alls. Klockan 6 ringde klockan. Kl 7 var det hotellfrukost. Kl 7.50 busstransfer till parkerna och sedan kl 8 hängde vi på låset till Disneyland.

Paris är storslaget och pittoreskt på samma gång. Precis som jag minns det. Vi åkte båt på Seine och åkte upp i Le tour de Montparnasse. Eiffeltornet var stängt för dagen.

Det enda jag kan klaga på under denna resa var att frukt finns inte att köpa över huvudtaget ute på resorten eller parkerna. Frukt som är våra mellanmål!? Vi har snott frukt från kvällens middagsbuffé för att ungarna ska klara dagen. Katastrofalt dåligt tycker jag. Är vi verkligen så exceptionellt nyttiga av oss i Sverige?
Nästa sak som jag retade mig på var bakgrundsmusiken överallt i parkerna. Det var ju mysigt med musik som passade varje ”land” i parkerna… Men den var ju så hög! Det var sådant väsen!

Nu är vi hemma igen och mår gott. Här ska laddas inför dagisdebut på måndag. Sally har fått plats på avdelningen intill Philips. Det kommer nog gå jättebra, men jag oroar mig ändå lite bara för att😉

Jag tittar på alla bilder från resan och tänker på allt vi fått uppleva och hur mycket vi alla har lärt oss av denna resa.

Sally har lärt sig att hålla hand (hjälpligt) när man går med henne. Hon KAN SJÄLV annars. Bestämd å det bedrövligaste. *suckar tungt*

Philip har nog lärt sig att han är mycket modigare än han tror.

Jag har bland annat lärt mig att ”allt går att lösa”. Och att mitt intresse för språk, tillika alla år jag ägnat mig åt att lära mig olika språk, faktiskt lönar sig ibland. Maken och Mamma står som frågetecken när jag blir tilltalad och sedemera svarar på franska (dock knaggligt och stapplande).

Maken har nog dessvärre lärt sig att hans hustru kan bli totalt blockerad i huvudet och också bli utan den vanliga totala kontrollen på varje situation.

Min mamma har nog lärt sig att: inför en semesrerresa som innefattar milslånga dagliga promenader, kan det vara bra att ha med fler än 3 värktabletter när träningsvärken och svullna ben gör sig påminda.

So Paris, we met again… And I hope to see you at least one more time.

 

Kommentera

